Laat professioneel uw olie-verontreinigde koelvloeistof afvoeren
Wilt u olie-verontreinigde koelvloeistof afvoeren? Maak gebruik van onze Ophaalservice voor bedrijven. Neem contact op of vraag direct een vrijblijvende offerte aan.
Olie in koelvloeistof komt vaker voor dan u denkt en ontstaat meestal door een lekkage of defect in het motor- of koelsysteem. Wanneer olie zich mengt met koelvloeistof, verliest het mengsel zijn werking, kan het ernstige motorschade veroorzaken en vormt het een milieugevaarlijk chemisch afvalproduct. Daarom moet olie-verontreinigde koelvloeistof afvoeren altijd professioneel worden gedaan door een erkende verwerker.
In dit artikel leest u hoe olie in koelvloeistof ontstaat, wat de risico’s en gevolgen zijn en hoe u deze vloeistof veilig laat afvoeren.
Olie in koelvloeistof ontstaat meestal door een defect of lekkage in het motor- of koelsysteem. De olie en koelvloeistof komen dan in elkaars circuit terecht en vormen samen een vervuild mengsel dat niet meer bruikbaar is. Dit zijn mogelijke oorzaken:
Koelvloeistof met olie herkent u aan een bruine of melkachtige kleur en een vettige laag op het oppervlak of in het expansievat. Soms ziet u oliesporen in de radiator of onder de dop van het koelvloeistofreservoir. Dit duidt vrijwel altijd op vermenging van olie en koelvloeistof.
Olie in een koelvloeistof reservoir zorgt voor meer dan alleen een verminderde koelwerking. Het kan onderstaande gevolgen hebben:
Daarnaast wordt de vloeistof geclassificeerd als gevaarlijk afval, waardoor afvoer volgens de milieuwetgeving verplicht is.
Olie in koelvloeistof schoonmaken is geen eenvoudige klus. Omdat olie en koelvloeistof zich sterk met elkaar mengen, is het niet voldoende om alleen het expansievat leeg te maken of bij te vullen. Het volledige koelsysteem moet worden doorgespoeld met een speciaal reinigingsmiddel om alle olie- en slibresten te verwijderen.
Na het spoelen wordt het systeem gevuld met nieuwe, schone koelvloeistof. De oude, verontreinigde vloeistof bevat schadelijke stoffen en moet worden afgevoerd als chemisch afval.
Zodra olie in koelvloeistof terechtkomt, geldt dit mengsel als chemisch afval (koelvloeistof en afgewerkte olie zijn ook afzonderlijk geclassificeerd als chemische afvalstoffen). Het mag niet worden geloosd, verbrand of met ander restafval of bedrijfsafval worden gemengd. Ook mag het niet door de gootsteen of het riool gegooid worden, omdat het ernstige schade kan toebrengen aan mens, dier en natuur.
De verwerking valt onder de Wet milieubeheer en het Activiteitenbesluit. Alleen erkende inzamelaars mogen dit afval vervoeren en verwerken. Zij staan onder controle en dienen zich te alle tijden te houden aan de chemisch afval wetgeving.
Bedrijven kunnen olie-verontreinigde koelvloeistof afvoeren via een erkende inzamelaar zoals Chemisch Afval Nederland. Wij zorgen voor een veilige inzameling, gekeurde opslagcontainers, transport en verwerking via erkende verwerkingslocaties.
De kosten voor oliehoudend koelvloeistof en glycol afvoeren hangen af van verschillende factoren, zoals de mate van verontreiniging, de hoeveelheid en het type verpakking. Chemisch Afval Nederland biedt altijd een scherp tarief en een duidelijke prijsopgave vooraf.
Vraag eenvoudig een vrijblijvende offerte aan om een concreet beeld te krijgen van de tarieven.
Olie in koelvloeistof betekent dat olie en koelvloeistof zich hebben vermengd door een lek of defect. Dit maakt de vloeistof onbruikbaar en schadelijk voor het milieu.
Ja, olie in koelvloeistof wordt beschouwd als chemisch afval. Het mag niet bij het restafval of in het riool worden geloosd.
Als er olie in uw koelvloeistof zit, betekent dit dat er een intern lek of schade is aan de motor of het koelsysteem. Het is een teken dat olie en koelvloeistof zich vermengen, wat kan leiden tot oververhitting, corrosie en hoge reparatiekosten. De vloeistof is bovendien gevaarlijk afval en moet professioneel worden afgevoerd.
Olie krijgt u niet handmatig uit de koelvloeistof van een motor, omdat het mengsel van olie, water en glycol moeilijk te scheiden is. Het koelsysteem moet eerst volledig worden gereinigd of doorgespoeld door een monteur om verdere schade te voorkomen. De vervuilde koelvloeistof geldt daarna als chemisch afval en moet worden afgevoerd door een erkende inzamelaar.
U herkent olie in koelvloeistof aan een melkachtige of bruine waas, een vettige laag op het koelvloeistofreservoir of een olielaag op het wateroppervlak.
Na inzameling wordt de vloeistof behandeld in gespecialiseerde installaties. Olie en water worden gescheiden, glycol wordt gereinigd en hergebruikt, en schadelijke stoffen worden veilig verwijderd.
Ja, er kan olie in koelvloeistof komen door een lekkage of defect in het motor- of koelsysteem. Vaak is er sprake van een lekkende koppakking, gescheurde oliekoeler of een barst in de cilinderkop. De olie mengt zich dan met de koelvloeistof, waardoor het systeem vervuild raakt en de koelcapaciteit afneemt.
Nee, u mag niet doorrijden met olie in de koelvloeistof. Het mengsel verliest zijn koelvermogen, waardoor de motor snel oververhit kan raken en ernstige schade kan ontstaan. Laat de auto direct controleren door een monteur en laat de vervuilde koelvloeistof professioneel afvoeren door een erkende verwerker.
Wilt u olie-verontreinigde koelvloeistof afvoeren? Maak gebruik van onze Ophaalservice voor bedrijven. Neem contact op of vraag direct een vrijblijvende offerte aan.